Älskade oljor

oljor

Mina oljefavoriter just nu!

För några år sedan tror jag inte att jag ens skulle ha övervägt tanken på att använda oljor i min hudvårdsrutin. Med en hy som alltid varit obalanserad och med tendenser till akneutbrott har oljor alltid känts lite främmande förutom om vi pratar rengöring. Där kom jag ganska tidigt i kontakt med Macs rengöringsolja (som är väldigt bra!) och har sedan dess testat mig fram eftersom det ju alltid kan finnas någon som är bättre. Favoriterna i dag kommer från Shu Uemura där Porefinist Anti-shine cleansing oil är en stående favorit vid varmare väder och Ultime8 Sublime Beauty cleansing oil en annan nu på vintern. När jag var i London senaste lyckades jag dessutom haffa den limiterade upplagan av Ultime8 som Shu Uemura gjorde tillsammans med Karl Lagerfeld!

Men, oljor har faktiskt tagit sig in i min hudvårdsrutin efter mycket om och men. Det började med en olja från C/o Gerd som riktar sig till just problemhy som jag använde på natten och därefter har jag testat mig fram. Efter en rekommendation från Caisa på Damernas Värld (som precis som jag gärna shoppar skönhet utomlands) testade jag Progenius omega treatment oil från brittiska Nude och kan inte annat än stämma in i hyllningskören. Det här är en torrare olja som är superskön att lägga ovanpå dag- eller nattkrämen de gånger då huden behöver lite extra omvårdnad.

Sist men inte minst, en riktig fuktbomb: Submersive serum paradoxe från danska Beauté Pacifiqué. Förutom att innehålla Squalane (grym fuktgivare) innehåller denna dyrgrip även Resveratrol, en ingrediens som på senare år dykt upp i flera produkter på grund av dess antioxidativa effekt. Det här serumet känns väldigt oljigt när du lägger det på huden men går faktiskt fint att smink över efter ett tag. Perfekt de dagar då huden känns knastertorr eller som en fuktboost på kvällen.

Något som kan vara bra att tänka på när det kommer till att lägga till oljor i sin hudvårdsrutin är att de oftast (i princip alltid) ska läggas på sist. Varför? Eftersom en olja är så pass ”tung” så bildar den ett skyddande lager och lägger du på den först kommer huden inte kunna ta till sig av dina andra produkter.

En reaktion på ”Älskade oljor

  1. Pingback: Clarins ”Instant light lip comfort oil” | My ruby red, ruby lips

Lämna en kommentar